The media today: Tronc said to be selling the Los Angeles Times

Staffers at The Los Angeles Times have been through the ringer over the past few weeks, as the paper has been hit by an unprecedented amount of turmoil at the top, including the departure of its publisher and a revolving door in the editor-in-chief’s office. Now there is word that the venerable daily is about to be sold. According to a report late Tuesday by The Washington Post, the paper’s parent company—Chicago-based Tronc Inc., which owns a number of other prominent dailies including The Chicago Tribune, The Baltimore Sun and The New York Daily News—is in talks to sell the Times and its sister paper The San Diego Union-Tribune to Los Angeles-based billionaire Patrick Soon-Shiong.

If the deal goes through, it could bring an end to a long-running legal drama that has been taking place at the corporate level at Tronc. Soon-Shiong is a former surgeon and investor who made his fortune developing a popular cancer drug, and is already a major shareholder in Tronc, formerly known as Tribune Co. Tronc CEO Michael Ferro brought him into the company as an investor in 2016, as a way of blocking a takeover attempt by the Gannett newspaper chain, which had made an $800-million acquisition offer. The billionaire physician bought about 13 percent of the company and became chairman, and after a number of attempts to sweeten its bid, Gannett ultimately walked away from the deal.

The relationship between Soon-Shiong and Tronc’s CEO subsequently deteriorated, however, with the LA-based investor accusing Ferro of spending lavishly and of failing to follow through on the terms they had agreed to when he invested, including a promise to license some technology that Soon-Shiong’s company had developed. Soon-Shiong also at one point tried to get Ferro to sell him The Los Angeles Times, according to some reports, but the Tronc CEO refused. The Post report suggests they have managed to come to a deal, but whether the billionaire’s acquisition of the Times is enough to justify the “smiles and laughter” some Times staffers reported after the news broke remains to be seen. Soon-Shiong, who had no history of investment in media or journalism before he joined Tronc, has been critical of the media in the past for what he called “false reporting” about the health of his company.

Here are some more links if you want to catch up on the saga at both the Times and Tronc:

  • The chaos factory: Veteran media analyst Ken Doctor summed up some of the turmoil and upheaval at The Los Angeles Times in a recent article that was published just after editor-in-chief Lewis D’Vorkin was moved out of that job and into a position as chief content officer for Tronc.
  • The Prince of Darkness: A CJR feature on D’Vorkin may have helped play a role in his sudden departure as editor-in-chief at the Times. Former colleagues—including some who said they actually liked the former Forbes editor—described him as having no journalistic ethics to speak of, and of being more interested in clicks than journalism.
  • Portrait of a billionaire: A Fortune magazine profile in 2013 called Patrick Soon-Shiong the richest man in Los Angeles, and described how the South African-born doctor bought a struggling generic pharmaceutical company, patented a cancer drug and turned the venture into a multi-billion-dollar enterprise. Along the way he acquired a stake in the Los Angeles Lakers and was sued by his brother.
  • Seeing the future? Soon-Shiong talked to Bloomberg in 2016 about using machine-vision technology that he had patented to help revive print newspapers by adding augmented-reality features. For example, he said, a reader could use their smartphone camera to scan a picture of basketball star Kevin Durant or Donald Trump, and then “you’d hear him speaking or Kevin Durant would be dunking.”

Other notable stories:

  • Atlantic writer Ed Yong wrote about how he spent two years trying to fix a gender imbalance in his stories, inspired by a piece his colleague Adrienne LaFrance wrote after analyzing her own stories for gender imbalance. “I knew that I care about equality, so I deluded myself into thinking that I wasn’t part of the problem,” Yong writes. “I assumed that my passive concern would be enough [but] passive concern never is.” (Hat tip to my CJR colleague Karen Ho for this one).
  • Veteran NPR investigative reporter Daniel Zwerdling has left the company as a result of accusations of sexual harassment and inappropriate behavior. At least two NPR staffers reported Zwerdling to human resources, and half a dozen others told they had been subject to unwanted advances and other behavior. Zwerdling has said the allegations are untrue.
  •  The Inter-American Press Association routinely visits countries where the media and journalism are said to be under attack, and for the first time this year the organization is sending an IAPA delegation to the United States, where journalists from Venezuela, Argentina, Peru and Mexico will meet with legislators and media representatives about the undermining of press freedom in the country.
  • In interviews about the magazine’s new paywall, Wired editor Nicholas Thompson said he believes charging readers for a subscription helps media companies  produce better journalism, but Mollie Bryant disagrees. The former investigative reporter for Oklahoma Watch and The Clarion-Ledger in Mississippi writes that having paywalls “didn’t stop the papers I worked for from favoring “quick hits” over the kind of journalism that takes time to put together–which is most journalism–or from cutting or whittling down beats that didn’t lead to enough pageviews.”
  • CJR writer Alexandria Neason has a wonderful story about a man who lives in a small town in upstate New York and has spent the past several years digitizing the archives of thousands of small-town newspapers, to the point where he now has almost 50 million pages stored—more than the entire collection of the Chronicling America project, which is a joint newspaper-digitization effort by the Library of Congress and the National Endowment of the Arts.
  • Macedonia has gained a reputation as a haven for “fake news” publishers who are trying to make a buck by publishing hoaxes and conspiracy theories. In most cases the perpetrators are teenagers or online trolls, but a fact-checking site called Lead Stories determined that a number of them are run by a rather unusual figure: A man who works as a senior officer with the country’s Ministry of Defence, who described his work as “a little side business.”

Leave a Reply